۱۳۸۸ دی ۱۵, سه‌شنبه

راز ماندگاري جنبش سبز مسالمت آميز بودن آن است:از خشونت پرهيز كنيم




جنبش سبز به عنوان يك جنبش مدني و مدرن روزهاي خوب و بدي را پشت سر گذاشته است.تا كنون بسيار با صلابت ادامه حيات داده و نضج و قوام كافي پذيرفته است.اما روز عاشورا هر چند كه يكي از رهبران جنبش نيز به آن اشاره كرد(مهندس موسوي) گاه دچار افراط شده و به خشونت كشيده شده است.من قصد ندارنم كه علتهاي آن را منكر شوم همانگونه كه جناب آقاي مهندس مير حسين موسوي در بيانيه شماره 17 خود فرمودند:«... مشاهده فیلم های تکان دهنده عاشورا نشان می دهد که اگر شعارها و حرکات جاهایی به سمت افراط غیر قابل قبول کشانده می شود، ناشی از به زیر انداختن افراد بی گناه از روی پل ها و بلندی ها، تیراندازی ها و آدم زیر کردن ها و ترورهاست.»من خود نيز در حوالي ميدان انقلاب از جنوب تا شمالش،از پارك لاله تا ميدان فلسطين را پيمودم و عطش لباس شخصي ها و گارديها را براي خشمگين كردن مردم به وضوح مي ديدم.ازحيدر حيدر گفتنهاي مشمئز كننده تا علامت وي(v) كه فعلا نماد جنبش سبز است و...
اما آيا اين نوع خشونت خواهي آيا به نفع جنبش است يا خير ؟پاسخ را به انديشه مردي مي نهم كه مبارزه با خونش،وجودش و لحظه لحظه زندگي اش پيوند خورده است وي در نامه مورخ 12/10/88 خود به هموطنان خارج از ايران نوشت:
«...هر گونه حرکت جنبش فعلی، به سمت خشونت به ضرر ایران، مردمان آن و خود جنبش سبز است. چرا که وقتی حرکت خشونت‌آمیز شود، جناح غالب و قاهر دست بالا را خواهد داشت و آنها برنده بازی خشونت خواهند بود. به علاوه آنکه آنها بهانه‌ها و دستاویزهایی دست‌شان می‌افتد تا بتوانند علیه جنبش مردم سمپاشی کنند و صف در هم ریخته خود را (چه در بین روحانیون و مراجع و چه در بین اصول‌گرایان منتقد و ناراضی و چه برخی مردم سنتی مذهبی) متحد و منسجم سازند. این امر باعث انسجام طرف مقابل و برعکس ایجاد تشتت و اختلاف در صف جنبش که بخش اعظمی از آن مخالف تندروی هستند خواهد شد. اما بالاتر از آن، بر فرض خشونت به پیروزی هم منجر شود، تجربه تاریخ جهان و خود ایران نشان داده است که خشونت عواقب مثبتی ندارد و آنها که با خشونت پیروز می‌شوند خود وقتی حاکم می‌شوند دست به سرکوب و خشونت و حذف مخالفان و منتقدان می‌زنند و این دور باطل هم‌چنان ادامه پیدا می‌کند.این نکته را هم بیفزایم که افراد و جناح‌های تندرو در حاکمیت اکنون خود طالب خشونت‌آمیز شدن اعتراضات هستند تا راحت‌تر بتوانند آن را سرکوب کنند...»اين سخنان بزرگ مردي به نام عزت الله سحابي است .من كاملاً به اين نكته معتقدم و جنبش مسالمت آميز مدني را با سطح و شخصيت اعضاي جنبش منطبق است.چگونه مي توان باور داشت كه دانشجويان و تحصيل كرده هاي جامعه همچون اراذل لباس شخصي به زد و خورد بپردازند؟
لذا همه دوستاران جنبش سبز بايد با درك ماندگاري اين جنبش مبارزه مدني را در اولويت قرارداده و اهداف والا و منش انساني و متمدنانه خود را موجب سر خوردگي خشونت طلبان قرارداده و سخن سعدي بزرگ را آويزه گوش نمايند: سنت جاهلان است که چون به دلیل از خصم فرومانند سلسله خصومت بجنبانند.

حكومت در صدد اين است كه جنبش را به سوي خشونت كشيده و آنرا نابود كند.چه آنها مي دانند، حريف جنبش در جنگ نرم(به تعبير خودشان) نمي شوند لذا طبيعي است كه بدنبال تغيير ميدان جنگ هستند و آرزوي جنگ در ميدان نبرد واقعي را مي طلبند.لذا بايد براي حفظ جنبش به رنگ سبز آن تاسي جست و نماد صلح آميز بودن جنبش را در اقصا نقاط وطن به احتزاز در آورد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر